Методичний консиліум

«Використання різних методів навчання у поєднанні з інноваційними технологіями»

Порядок денний:

1. Використання різних методів навчання у поєднанні з інноваційними технологіями.  (доповідач  голова МК Лук ‘янова Л.А..).

Всім викладачам бути готовими до:

-   обговорення відвіданих відкритих уроків  колег ;

-   участі у інтерактивній вправі «Мозкова атака» з питання «Який зміст ви вкладаєте в слово «інновації»?».

Перебіг методичного консиліуму

Шановні колеги!

   Успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчально-виховного процесу багато в чому залежить від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі. Тому, щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці, пропоную виконати інтерактивну вправу «Само презентація». Треба кожному назвати своє ім’я, позитивну рису, яка починається з першої літери імені та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами. Дозвольте я почну з себе. Лариса – ласкава, лілія.

(вчителі по – черзі презентують себе)

    Ви самі себе презентували. Як бачимо сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні позитивні риси, подобаються різні за кольором, запахом, формою квіти. Усі різні, але за умови правильного підходу їх можна обєднати в прекрасний букет. Гармонії ми досягнемо, якщо будемо керуватися правилами співпраці:

-         говорити  по  черзі;

-         слухати і чути один одного;

-         бути толерантним;

-         висловлюватись стисло;

-         бути позитивним і доброзичливим.

    Мета нашої зустрічі: поглибити знання про інноваційні технології навчання; аналіз готовності викладача  до інноваційної діяльності  та  здатність оптимально  поєднувати  ії з різними  методами навчання.

   Як відомо, будь – який матеріал краще сприймати, коли є опора на досвід і знання. Спробуємо за допомоги інтерактивної вправи «Мозкова атака» з’ясувати, який зміст ви вкладаєте в слово «Інновації», які асоціації у вас виникають. Будь – ласка ланцюжком.

(вчителі по – черзі відповідають)

       Дякую, тож приступаємо до роботи.

    Закони України «Про освіту», «Про професійно-технічну освіту», Національна доктрина розвитку освіти, соціальні перетворення в українському суспільстві змінили орієнтації в освітній  галузі  і вимагають удосконалення української національної школи.

    У зв’язку зі зміною соціальних вимог відбувається переосмислення ролі вчителя в процесі модернізації системи освіти, підвищено вимоги до нього. Від пояснювально – ілюстративного методу трансляції навчального матеріалу вчитель має перейти до нових методів, у яких посилено творчо – діяльнісний компонент. Головна стратегія педагогічної діяльності має бути спрямована на формування духовного світу особистості, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів. Схильність учня до активної творчої діяльності розвивається на уроках різних типів, на яких учителі використовують досягнення перспективних педагогічних технологій, інновацій, сучасні інтерактивні методи та прийоми навчання.  Важливою вимогою сучасного суспільства є не енциклопедичність знань, а набуття вмінь і навичок, що сприяють розвитку гнучкого мислення та самореалізації особистості.

    Розв'язання цих актуальних проблем можливе лише на основі широкого використання елементів інноваційних педагогічних ідей і технологій, оптимального поєднання традиційних і нетрадиційних форм навчання, упровадження інтегрованих елементів комп'ютерних знань у навчальний процес. Недарма А. Дістверг писав: «Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, які пробудилися в ній».

    Викладачі нашого училища  використовують в своїй роботі  інноваційні технології навчання і ми переконалися в цьому  відвідуючи уроки своїх колег. Але цей процес розрахований на творчість учителя, на його постійне вдосконалення. Недаремно ж ще К.Ушинський сказав: «Учитель живе доти, доки вчиться, тільки - но він перестає вчитися, у ньому помирає вчитель».

    Як відомо, одним із видів інновацій є нестандартні уроки. Актуалізація проблеми нестандартних уроків повязана насамперед із загальновизнаним фактом низького рівня  готовності дітей до життя за межами училища. Адже саме на таких уроках учні вчаться: приймати рішення та робити вибір, співпрацювати з іншими людьми, виявляти ініціативу, працювати з великим обсягом інформації, самостійно здійснювати її пошук, обробку, аналіз і зберігання тощо. Ще й досі не існує загальноприйнятої типології нестандартних уроків. Проте деякі з них досить широко в своїй роботі використовують наші викладачі: Уроки – подорожі, уроки – дослідження,уроки дискусії, інтегровані уроки, усні журнали, уроки – прес - конференції і т.д.

   Незважаючи на велике розмаїття, для більшості нестандартних уроків, як правило, характерні:

-           відсутність послідовності елементів уроку, передбаченої загальноприйнятою типологією;

-           колективні способи роботи;

-           цікавість до навчального матеріалу;

-           значна творча складова;

-           активізація пізнавальної діяльності;

-           партнерські взаємини;

-           зміна ролі вчителя;

-           нестандартні підходи до оцінювання.

      До нестандартних уроків готуються заздалегідь. Такий урок є ніби верхівкою айсбергу, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до нього. Нині нетрадиційні уроки є звичною ознакою будь – якого навчального закладу, можна навіть говорити про « моду» на той чи інший урок. Однак ставлення до них не можна назвати однозначним. В рамках підготовки до методичного консиліуму було проведено цикл відкритих уроків серед яких були і нестандартні або, як ми кажемо, нетрадиційні. Це урок - подорож  з тракторів(викладач  Лук’янова Л.А.) і урок – прес-конференція  з охорони праці (викладач Комісарик Г.М.). Тож давайте послухаємо  аналіз цих уроків вчителями, що були присутні на них.

( виступають Мудрак М.І.  і  Конащук В.П.)

        Конфуцій писав: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу і чую, я трохи памятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю – я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю – я набуваю знань. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром».Ці слова є своєрідним поясненням інтерактивного навчання, з яким безпосередньо пов’язані педагогічні інновації. Сутність інтерактивних технологій полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це співнавчання в якому і вчитель, і учні є субєктами. Учитель виступає лише в ролі організатора навчання, координатора роботи груп, керівника  дискусії тощо.

       Під час застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюють реальні життєві ситуації, пропонують проблеми для спільного розвязання, застосовують рольові ігри. Застосування інтерактивних технологій  потребує старанної підготовки вчителя та учнів. Вони мають навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, вміти ставити запитання та відповідати на них.

         Ефективність інтерактивних технологій залежить від уміння вчителя:

-  давати завдання учням для попередньої підготовки;

  -  відбирати для уроку  такі інтерактивні вправи, які дали б учням ключ для освоєння теми;

  - давати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;

-  на одному уроці використовувати одну – дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп;

- здійснювати спокійне глибоке обговорення проблеми;

        Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів розрізняють такі види інтерактивних технологій:

-           інтерактивні технології кооперативного навчання (робота в парах, ротаційні (змінювані) трійки, два – чотири, всі разом, карусель, робота в малих групах, акваріум);

-           технології ситуативного моделювання: симуляції або імітаційні ігри, спрощене судове слухання, громадські слухання, розігрування ситуацій за ролями.

-           технологія колективно – групового навчання (обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючись – учусь, ажурна пилка, аналіз ситуацій, дерево рішень, розвязання проблем.

-           технологія опрацювання дискусійних питань (метод ПРЕС, займи – зміни позицію, неперервна шкала думок, дебати тощо).

     Застосовуючи інтерактивні технології навчання вчителі паралельно використовують різноманітні методи активного навчання (евристичні і фронтальні бесіди, аукціони знань, проблемні міні дискусії і таке інше). Яким же було поєднання різних методів навчання на традиційному комбінованому  уроці? До слова запрошуються представники від груп, що були присутні на таких уроках.

(виступають: Сидорук В.В.,  Муха В.В., Власюк М.Г.)

        Групова навчальна діяльність – це форма організації навчання в малих групах, об’єднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва вчителем і співпраці з учнями. Завдяки їй зміцнюється соціальний контакт між членами групи, формуються такі цінності, як задоволення результатами особистої і сукупної роботи, взаємодопомога, взаємозбагачення, взаємоконтроль, змагальність. Основними функціями вчителя в організації групової навчальної діяльності є:

-           налагоджування і підтримка діяльності окремих малих груп і всієї групи;

-           контроль за діяльністю груп;

-           регулювання дискусій, які виникають під час виконання групового завдання;

-           відповіді на запитання учнів.

             Спробуємо з’ясувати характерні особливості групової навчальної діяльності, функції вчителя при цьому та поєднання її з іншими освітніми технологіями на наступній серії  відкритих уроків наших викладачів.

(виступають: Омелюх С.В.., Сидорук І.М..)

      Наступна педагогічна технологія зорієнтована на застосування фактичних знань та здобуття нових знань і є прикладом поєднання урочної і позаурочної діяльності. Тема проекту завжди є чимось більшим, ніж навчальні заняття. Суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань, а саме: розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань від теорії до практики. Досить змістовно було продемонстровано цю проектну технологію на тижні професій Лук’яновою Л.А.. Проте, як вона спонукала до проектної діяльності своїх вихованців  і як вона поєднала її з іншими технологіями і методами навчання  дізнаємось з виступу Хамініч Л.М..

(виступає Хамініч Л.М.)

     Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення різних професійних навичок, допомагають реалізувати принципово нові форми і методи навчання.

Широке застосування інформаційних технологій сприяє підвищенню пізнавального інтересу та творчої активності учнів, допомагає здійснювати особистісний підхід до них та поетапне засвоєння знань, умінь і навичок. Використання комп’ютерних засобів навчання на уроках усіх предметів – це не тільки потужний інструмент, а і й повною мірою третій партнер  у педагогічній взаємодії, який дає іншим його учасникам великі можливості в опрацюванні інформації. Частина наших вчителів продемонструвала вміння поєднати саме комп’ютерні технології майже з усіма вищесказаними. Як же це їм вдалося? До виступу запрошуються представники груп, що були присутні на уроках Сидорука В.В., Мухи В.В.. Які ж можливості використання комп’ютерних технологій?

( виступають: Лук’янова Л.А., Конащук В.П..)

    Шановні колеги! А зараз я надаю слово нашому соціальному педагогу, яка ознайомить вас з результатами анкетування наших учнів. Який же рейтинг кожного з нас очима тих, за ради кого ми з вами зібралися.

(аналіз анкетування )

     Дякую. Сьогоднішній методичний консиліум мав здебільшого навчальний характер. Мені хотілось би, щоб почувши ще раз про ту чи іншу педагогічну технологію, ви не пропустили її повз вуха, а взялися за її втілення, адже життя не стоїть на місці, ставлячи перед нами нові вимоги і нові умови. І якщо ми хочемо іти в ногу з часом, то мусимо прислухатися до всього нового, хоча, як кажуть, усе нове – це давно забуте старе. До того ж народна мудрість говорить : « Той, хто звертаючись до старого, здатен відкрити нове, гідний того, щоб бути учителем».

        А зараз уявимо себе учнями на уроці. Кожен урок передбачає  підсумок, який ми проведемо методом «незакінчених речень», виконуючи вправу «Редакційний кошик». Працюємо в парах.

    (кожна пара витягує картку на якій записане незакінчене речення і закінчують його власною думкою).

 

1.     Форма організації навчання в малих групах, обєднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва вчителем і співпраці з учнями - …

2.     Урок як імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну форму - …

3.     Результати роботи мають бути оформленими певним чином (компютерна публікація, презентація тощо) під час виконання …

4.     Якщо учитель виступає лише в ролі організатора навчання, координатора роботи груп, то ми маємо справу з …

5.     Учні протягом 2 – 3 хвилин пропонують варіанти відповідей на поставлену проблему, потім підбивається підсумок. У цьому полягає метод  інтерактивної технології, який називається…

6.     Досягнення чогось, громадське визнання, добрі результати в роботі та

навчанні – це …

    

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

Стан викладання спецпредметів з професії "Тракторист-машиніст с/г виробництва"

презентація
Презентация1моя.pptx
Microsoft Power Point Presentation 2.1 MB