Інструкційно-технологічна картка №6
Розглянуто на засіданні « Затверджую»
методкомісії викладачів спецдисциплін Заст.директора з НВР
Протокол №____ від _______ _________________
Голова МК_______ «___»_____________
Інструкційно-технологічна картка №6
Тема:Будова та робота системи мащення.
Мета:закріпити і поглибити знання з будови деталей системи мащення. Вивчити взаємодію деталей з частковим розбиранням та складанням.
Відведений час : 2 год.
Зміст завдання та послідовність виконання |
Обладнання, інструменти, пристосування |
Технічні умови і вказівки щодо виконання завдання |
1. Інструктаж з охорони праці. |
|
Інструкція з охорони праці під час ЛПР ІІ циклу занять. |
2.Повторити загальну будову системи мащення. Розгляньте по плакату і на двигуні розміщення, кріплення і взаємозв’язок складових частин. З’ясуйте, де заливають масло, де зливають при заміні і як контролюють його рівень.
|
Двигуни Д-240, А-41. |
Будова системи мащення: піддон, масло приймач, масляний насос, радіатор, маслоочисник, клапани, манометр. Для змащення дизеля застосовують моторні масла М-8Г2, М-10В2, М-10Г2. М – масло моторне. 8, 10 – в’язкість при 100 градусів. Г – масла призначені для високофорсованих двигунів. В – для середньофорсованих двигунів. «2» - для дизелів.
|
3.Вивчіть масляний насос і маслопроводи. |
Слюсарний набір. Пристрій ОПР-3854 для розбирання і складання масляних насосів. |
На двигуні Д-240 масляний насос односекційний без редукційного клапана, кріпиться на двигуні без регулювальних прокладок. Між зубцями шестерень та стінками корпуса є зазор 0,05-0,1 мм. |
4. Вивчіть будову відцентрового маслоочисника: а) зніміть ковпак, застопоріть ротор центрифуги викруткою і, вигвинтіть гайку та зніміть стакан; б) закрутіть гайку і, піднявши корпус ротора, вигвинтіть вісь. Відкрутіть гвинти кріплення кришки, після чого зніміть корпус ротора з осі; в) розгляньте канали в корпусах маслоочисника та його ротора, в осі і у насадці-завихрювачі; г) вивчить шлях масла через ротор. З’ясуйте, як при цьому виникають активний і реактивний моменти, які обертають ротор, і як відбувається очищення масла; д) з’ясуйте призначення масла.
|
Знімачі, молоток, дерев’яні наставки. |
Тиск масла в системі мащення 0,20-0,30 МПа.
Зазор між шайбою і торцем колонки корпуса маслоочисника 0,3-1,5мм. Способи очищення масла: фільтрування, відстоювання, центрифугування.
Частота обертання ротора-центрифуги 92 – 108 об/сек. Маслоочисник з активно-реактивною центрифугою в двигуні Д-240.
|
5. Користуючись плакатами і деталями, простежте шлях масла із піддону в магістраль, а з неї до корінних і шатунних підшипників, до шийок розподільного вала, до втулок коромисел розподільного механізму, проміжної шестерні і шестерні привода паливного насоса. З’ясуйте, як змащуються штовхачі і кулачки розподільного вала, а також ,які деталі і сполучення змащуються масляним туманом.
|
Двигуни, плакати. |
Способи підведення масла до тертьових поверхонь: під тиском, розбризкуванням і самопливом.
|
6. З’ясуйте призначення клапанів системи мащення. |
Плакати. |
Клапани системи мащення: редукційний, зливний, диференційний, перепускний, клапан-термостат.
|
Контрольні питання для самоперевірки:
1. Як підводиться масло до корінних і шатунних підшипників?
2. Яке призначення клапанів системи мащення?
3. Які марки масел застосовують для дизельних двигунів?
4. Які типи центрифуг використовують на дизелях?.
Практичне завдання до лабораторно-практичної роботи №1
Тема:. Будова та робота деталей групи остова кривошипно-шатунного механізму.
Мета: Закріпити, розширити і поглибити знання з будови, роботи деталей групи остова кривошипно- шатунного механізму; набути вміння розбирати і складати механізм з додержанням вимог безпеки праці.
Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення:плакати, інструкційно-технологічна документація, натуральні зразки деталей групи остова кривошипно-шатунного механізму , двигуни Д-240, А-41.
Завдання
1.Розгляньте будову нерухомих і рухомих частин механізму. Заповніть таблицю:
Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до нерухомих? |
Які деталі кривошипно-шатунного механізму належать до рухомих? |
|
|
2. Вивчіть конструкцію блок-картера .Заповніть пропуски, користуючись рис. 1.
Блок-картер дизеля виготовлений з .... У його розточках розміщені гільзи циліндрів, ущільнені гумовими кільцями. До блок-картера кріпиться картер розподільних шестерень з кришкою , картер маховика, головка циліндрів , піддон картера. До передньої частини блока кріплять передню опору , а до картера маховика — кронштейни задніх опор двигуна. Порожнини між стінками блок-картера і гільзами циліндрів утворюють оболонку охолодження . Головку циліндрів кріплять до блока шпильками з гайками. Кришки корінних підшипників колінчастого вала кріплять за допомогою шпильок . Опорна поверхня пускового двигуна — . Отвори для проходження охолоджувальної рідини — . Вікна для проходження штанг штовхачів — . Шпилька для встановлення поршня першого циліндра у ВМТ — . Поверхня для кріплення рідинного насоса — Вікна випускних клапанів — .
Рис.1.
3. Яку будову має головка циліндрів (позначте правильні відповіді)?
У головці циліндрів розміщуються: камери згоряння , сідла клапанів , напрямні втулки для форсунок , канали для охолоджувальної рідини , канали для підведення повітря , канали для відведення відпрацьованих газів .
3.Вивчіть будову гільзи циліндра і мітки на ній. Знайдіть чим ущільнюється нижня частина гільзи в блок-картері. Результати дослідження запишіть у висновок.
4.Розгляньте прокладку головки циліндрів ,з’ясуйте ,яким боком потрібно її покласти на блок і чому.
Результати дослідження запишіть у висновок.
Висновок_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________